Menu
Archiwum
2008-11-11 / OBCHODY 90. ROCZNICY ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI
11 listopada w Częstochowie upłynął pod znakiem uroczystości z okazji 90 rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości.

       Przed Grobem Nieznanego Żołnierza Program obchodów rozpoczęła uroczysta Msza Święta w Archikatedrze celebrowana przez Metropolitę Częstochowskiego Ks. Arcybiskupa Stanisława Nowaka. Po mszy jej uczestnicy - władze samorządowe Miasta i Powiatu Częstochowskiego, parlamentarzyści Ziemi Częstochowskiej, politycy, poczty sztandarowe organizacji kombatanckich, harcerze, mieszkańcy Częstochowy - przeszli w pochodzie na Plac Daszyńskiego, gdzie pod pomnikiem Jana Pawła II– Papieża Pielgrzyma złożono kwiaty. Prezydentowi Częstochowy Tadeuszowi Wronie towarzyszyli jego zastępcy – Bogumił Sobuś, Zdzisław Ludwin, Zdzisław Jacek Betnarski. Obecny był przewodniczący Rady Miasta Piotr Kurpios oraz wiceprzewodniczący Krzysztof Sztanderski.

       Po przejściu na Plac Biegańskiego, pod pomnikiem Marszałka Józefa Piłsudskiego odbyła się uroczystość patriotyczna według ceremoniału wojskowego.

- „Po czteroletniej niewoli i ucisku pruskich junkrów nadeszła chwila, w której uczuliśmy się panami we własnym domu. W tej wielkiej chwili połączyć nam należy ramię do ramienia, zestrzelić myśli w jedno ognisko i w jedno ognisko duchy” - takimi słowami witała Częstochowa 90 lat temu dzień odzyskania niepodległości – wspominał pod pomnikiem historyczne wydarzenia w naszym miescie Prezydent Częstochowy Tadeusz Wrona. - Okupanci niemieccy w nocy z 10 na 11 listopada 1918 roku opuścili miasto. Ochronę budynków publicznych i fabryk przejęły polskie formacje ochotnicze. Na gmachu Ratusza zawieszono orła w koronie – przywrócony tym samym symbol suwerenności państwowej. Całe miasto zakwitło biało-czerwonymi flagami. Wolność przyszła jesienią. Tu w tym miejscu przed Ratuszem, domem samorządu miasta, jesienią 1918 roku pierwszy oddział sformowanego z częstochowskich ochotników Wojska Polskiego składał przysięgę: „ślubuję jedynie Ojczyźnie mojej Rzeczpospolitej Polskiej i sprawie narodu całego na każdym miejscu służyć, kraju ojczystego i dobra narodowego do ostatniej kropli krwi bronić....”. Nie były to czcze słowa. Nasi żołnierze wyruszyli na odsiecz Lwowa. Służyli dobru narodowemu w powstaniach śląskich. Do ostatniej kropli krwi bronili Warszawy przed inwazją bolszewicką. Bronili naszej wolności i suwerenności państwa!

       90 lat temu z krwi i pracy narodu odrodziła się Polska, demokratyczna, zjednoczona Rzeczpospolita. Nasz kraj, nasza Ojczyzna.
       W rocznicę tego dnia cudownego oddaję w imieniu częstochowian hołd Człowiekowi, który stał się symbolem Czynu dla dobra Ojczyzny – Komendantowi Legionów i Naczelnikowi Państwa Józefowi Piłsudskiego.
       Przy Grobie Nieznanego Żołnierza skłaniając głowy i zapalając znicze uszanujemy pamięć wszystkich poległych za wolność Ojczyzny, za naszą wolność.” – zakończył przemówienie Prezydent Wrona.
       Uroczystości zakończyło złożenie kwiatów pod pomnikiem ks. Jerzego Popiełuszki i Grobem Nieznanego Żołnierza. Aleja Sienkiewicza.
       Druga część obchodów rozpocznie się wieczorem w Filharmonii Częstochowskiej, gdzie Tadeusz Wrona wręczy wyróżnienia Prezydenta Miasta Częstochowy „Tym co służą Miastu i Ojczyźnie” oraz odbędzie się prapremiera spektaklu „Częstochowa 11 listopada 1918 roku” według scenariusza Marii Nowakowskiej, Jarosława Kapsy, w reżyserii Mariana Florka.

2008-11-10 / Monitoring zapisów deklaracji Prezydenta Miasta złożonych w maju 2008r. w ramach Ogólnopolskiej Akcji Masz Głos Masz Wybór.
       10 maja br. w Sali Sesyjnej Urzędu Miasta Częstochowy Stowarzyszenie „PROGRESJA” wraz z partnerami zorganizowało debatę podczas której Prezydent Miasta Częstochowy – Tadeusz Wrona podpisał deklarację w której określił co w najbliższym czasie zostanie wykonane w Częstochowie.

Celem debaty było...
sporządzenie deklaracji prezydenta dotyczącej inwestycji oraz wydarzeń jakie będą miały miejsce w naszym mieście w najbliższym czasie – w latach 2008 – 2009. Prezydent został zapytany w zakresie zagadnień przygotowanych wcześniej przez członków stowarzyszenia. Zagadnienia dotyczyły następujących obszarów:
1.Bezpieczeństwo
2.Kultura
3.Ochrona środowiska
4.Ochrona zdrowia
5.Oświata
6.Pomoc społeczna
7.Usługi komunalne
8.Wspieranie przedsiębiorczości
9.Wygląd miasta
10.Mądrze zarządzana gmina, przyjazny i przejrzysty urząd.

      W Sali sesyjnej oprócz licznego przedstawicielstwa organizatorów zjawili się przedstawiciele lokalnych mediów, Radni Miasta, członkowie i przedstawiciele Rad Dzielnic oraz mieszkańcy. W czasie dwóch godzin debaty padło wiele pytań – czasem zaskakujących – jednak na wszystkie przedstawiciele władz miejskich odpowiadali cierpliwie i wyczerpująco. Członkowie Rad Dzielnic pytali o planowane inwestycje w swoich dzielnicach, a także o możliwe rozszerzenie w przyszłości kompetencji Rad. Politolodzy z AJD zadawali pytania dotyczące przyszłej polityki regionalnej. Po zakończeniu debaty w rozmowie z Panem Prezydentem członkowie stowarzyszenia wraz z pracownikami kancelarii prezydenta ustalili ostateczny układ deklaracji, która następnie została podpisana przez Prezydenta Miasta.

DEKLARACJA PREZYDENTA MIASTA CZĘSTOCHOWY TADEUSZA WRONY SPORZĄDZONA NA PODSTAWIE DEBATY SPOŁECZNEJ Z DNIA 10 MAJA 2008 ZORGANIZOWANEJ W RAMACH AKCJI „MASZ GŁOS MASZ WYBÓR” PRZEZ STOWARZYSZENIE „PROGRESJA”, WRAZ ZE STOWARZYSZENIEM „PROJEKT:POLSKA” ORAZ KOŁEM NAUKOWYM POLITOLOGÓW AKADEMII IM. JANA DŁUGOSZA W CZĘSTOCHOWIE, WRAZ Z MONITORINGIEM WYKONANIA

I Bezpieczeństwo

(deklaracja) Uruchomienie do końca roku monitoringu wizyjnego centrum miasta.


       Budowa monitoringu miejskiego jest daleko zaawansowana. Już działają trzy kamery – przy skrzyżowaniu ul. Strażackiej i Katedralnej, przy ul. Katedralnej 8 (budynku galerii malarstwa i muzeum Dudy-Gracza), przy budynku Urzędu Miasta. Doprowadzono światłowody niezbędne dla działania kamer o dużej przepustowości danych przy Al. Sienkiewicza (Pułaskiego), Placu Biegańskiego, Alei Wolności i ul. Sobieskiego, przed dworcem kolejowym, Placu Europy, Placu Daszyńskiego, Piłsudskiego 7, Rynku Wieluńskim, ul. św. Barbary. Trwa przetarg na zakup sprzętu, który powinien być zainstalowany we wspomnianych lokalizacjach jeszcze w tym roku. W sumie do końca roku powinno być podłączonych 17 kamer w śródmieściu. Trwa równocześnie szkolenie osób mających obsługiwać monitoring w śródmieściu. Centrum monitoringu mieścić się będzie w Straży Miejskiej. Wygospodarowaniu pomieszczenia na ten cel.

(deklaracja) Zakup do końca roku specjalistycznego samochodu „Magirus”

       Ten postulat został już zrealizowany. Miasto Częstochowa przekazało wespół ze starostwem powiatowym i gminami ościennymi 1 milion złotych na ten cel. Zgodnie z porozumieniem drugi milion przeznacza na zakup sprzętu Komenda Główna PSP. W części „samorządowej” środki przekazane przez Miasto Częstochowę stanowią blisko 2/3 całości – 660 tys. złotych. Trwają obecnie procedury przetargowe – zakup jest prowadzony przez PSP beneficjenta przedsięwzięcia. Spodziewamy się nowego wozu jeszcze w tym roku – prawdopodobnie w listopadzie.

II Kultura

(deklaracja) Uruchomienie letniej oferty kulturalnej „Lato 2008”, poprzez wspieranie miejskich i niezależnych form organizacji imprez kulturalnych


       W tym roku w okresie letnim częstochowskie placówki kulturalne: teatr, filharmonia, biblioteka miejska a także Ośrodek Promocji Gaude Mater stworzyły ofertę kulturalną , nie tylko dla tych, którzy pozostawali w tym czasie w mieście, ale również dla osób przyjezdnych – turystów i pielgrzymów. A jak wiadomo w okresie letnim przyjeżdża ich najwięcej.
Wcześniej przygotowana oferta letnia została wydana w formie folderu, dostępnego również w wersji elektronicznej na stronie internetowej, pod stałym banerem.
Znaleźć w nim można informacje na temat różnych letnich atrakcji zaplanowanych w Częstochowie. Koncerty, wystawy, przedstawienia teatralne i zawody sportowe, dużo imprez plenerowych i nowe inicjatywy kulturalne - wszystko po to, by lato w mieście było atrakcyjniejsze dla turystów i mieszkańców.
       Przykładem mogą być koncerty filharmonii częstochowskiej na letniej scenie usytuowanej przed Liceum im. H. Sienkiewicza w Alei Najświętszej Maryi Panny.

(deklaracja) Przywrócenie stałej wystawy Muzeum Górnictwa Rud Żelaza w pomieszczeniach pod pawilonem muzealnym w parku Stanisława Staszica

       Wystawę w wyremontowanym niedawno Muzeum Górnictwa Rud Żelaza w Podjasnogórskim Parku im. Stanisława Staszica otwarto 15 maja. Obiekt wyremontowany staraniem władz miasta Częstochowy w latach 2006 – 2007, muzealną wystawą stałą ponownie przypomina czasy świetności górnictwa rud żelaza w naszym regionie.
Obecna wystawa, prezentowana w oddanym po niedawnym remoncie obiekcie, została zmodyfikowana oraz uzupełniona o nową aranżację plastyczną.. Całość jest efektem współpracy Muzeum Częstochowskiego z członkami Koła Seniorów Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Górnictwa w Częstochowie oraz Organizacją Techniczną w Częstochowie.
       Ekspozycję podzieloną na kilka części otwiera dział geologiczny - z prezentacją różnego rodzaju syderytów oraz map i projektu kopalni. Dalej poznajemy kilka sposobów pozyskiwania rudy, drążenia chodników kopalnianych oraz transportu surowca z użyciem nowoczesnych, jak na owe czasy, maszyn i urządzeń kopalnianych. Całość zamyka sala, w której możemy zobaczyć m.in. narzędzia ręczne: kilofy, oskardy, kliny, różne rodzaje obudów wyrobisk kopalnianych, przykładowe oświetlenie, czy też środki strzałowe używane do kruszenia skały. Ciekawą atrakcją jest kołowrót drewniany, który posłużył do aranżacji sceny przedstawiającej wydobywanie rudy na zewnątrz przy pomocy kubłów oraz XIX wieczny drewniany wózek. Elementami urozmaicającymi wystawę są manekiny górników urabiających rudę, fotografie kopalń rud żelaza od okresu międzywojnia po drugą połowę XX wieku.

III Ochrona Środowiska

(deklaracja) Zwiększenie liczby podłączeń domów do sieci kanalizacyjnej


       Przede wszystkim należy stwierdzić, iż właściciele prywatnych posesji są zobowiązani do podłączenia się do sieci, jeżeli istnieje w pobliżu.
Gmina - właśnie to uczyniła – stwarza odpowiednie warunki, daje możliwość podłączenia się budując sieć i doprowadzając ją w pobliże posesji.
       W czerwcu oficjalnie zamknięto jedną z najważniejszych inwestycji w mieście – rozbudowę o 70 km istniejącej w Częstochowie sieci kanalizacji sanitarnej. Inwestycja była jednym z 6 elementów Projektu „Oczyszczanie ścieków i uzdatnianie wody pitnej w Częstochowie” współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności (wcześniej ISPA). Dzięki niej mamy teraz skanalizowaną prawie całą powierzchnię miasta.
       Miasto sfinansowało w całości ze środków własnych ponad 2700 szt. odgałęzień kanalizacyjnych (do granicy posesji), wydając na ten cel 7 mln 469 tys. zł. Efektem inwestycji w ramach ISPY jest widoczny - w tym roku do kanalizacji przyłączyło się blisko 800 gospodarstw.

(deklaracja) Wdrożenie kolejnych elementów planu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych

       Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach gmina nie jest posiadaczem odpadów. Zadaniem gminy jest zapewnienie warunków funkcjonowania systemu.
Od 1 lipca działa już system selektywnej zbiórki odpadów. Częstochowskie Przedsiębiorstwo Komunalne w Sobuczynie-Młynku odbiera posegregowane odpady. Jeszcze w tym roku do użytku oddany zostanie zakład zagospodarowania odpadów przy Częstochowskim Przedsiębiorstwie Komunalnym w Sobuczynie-Młynku, który selekcjonował będzie cały strumień odpadów komunalnych, a niektóre z nich będzie przerabiał.
       Zgodnie z Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 realizowany jest projekt „System selektywnej zbiórki odpadów w Subregionie Północnym – miasto Częstochowa”. Przewiduje on 200 punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych opakowaniowych, stacje oczyszczania odpadów biodegradowalnych (na terenie CZPK), 2 punkty selektywnej zbiórki odpadów komunalnych a także kampanię informacyjną.

IV Ochrona zdrowia

(deklaracja) Przeprowadzenie restrukturyzacji Miejskiego Szpitala Zespolonego poprzez zmianę formy organizacyjnej z publicznego ZOZ w komunalną spółkę prawa handlowego.


       Wiele w tej chwili zależy od rządu i wprowadzanych przez niego ustaw zmierzających do obowiązkowego przekształcania formy organizacyjnej szpitali oraz ustawy oddłużającej szpitali. Ze strony Urzędu Miasta - harmonogram i procedury procesu przekształceń są przygotowane. W tej chwili chcemy uniknąć sytuacji, gdy Miasto bierze na siebie wszystkie długi powstałe z winy złego systemu służby zdrowia, a następnie okazuje się, że władze Państwa oddłużają szpitale, które w ogóle nie podjęły nawet wysiłku ratunkowego.

(deklaracja) Kontynuowanie remontów i inwestycji w Miejskim Szpitalu Zespolonym w celu zwiększenia zakresu spełnianych przez placówkę usług (usługi urologiczne)

       Zgodnie z obietnicą oddział urologiczny jest obecnie remontowany. Zabezpieczono na ten cel w budżecie 1mln 800 tys. złotych. Za tę kwotę oprócz generalnego remontu i przebudowy, oddział będzie doposażony w sprzęt urologiczny.
Modernizowany jest także odział chirurgii urazowo-ortopedycznej, odział zyska także sprzęt wartości 250 tys. złotych.

V Oświata

(deklaracja) Pozyskanie środków europejskich na programy stypendialne oraz projekty wymiany międzynarodowej


       W roku szkolnym 2007/2008 15 szkół zrealizowało międzynarodowe projekty współpracy finansowane ze środków Programu Unii Europejskiej LLP Comenius oraz Leonardo da Vinci. Szkoły współpracowały z partnerami w całej Europie w projektach wymiany nauczycieli, wymiany uczniów lub praktyk zawodowych. Na realizację projektów pozyskano łącznie kwotę 148 tys. 434 EUR.
       W roku szkolnym 2008/2009 kolejne 12 szkół przystępuje do realizacji projektów Comenius i Leonardo da Vinci. Łączna kwota środków pozyskanych na ten cel to 154 tys. 723 EUR. Wydział Edukacji od kilku lat realizuje projekty międzynarodowych wymian młodzieży oraz Wolontariatu Europejskiego finansowane ze środków unijnych w ramach programu Młodzież w Działaniu.
       W 2007 roku zorganizowano 3 wyjazdy do innych państw europejskich oraz jedną wymianę młodzieży w Częstochowie, na którą pozyskano dofinansowanie w kwocie 97 tys. 200 zł. W roku 2008 przeprowadzono 4 wymiany za granicą, oraz 2 wymiany w Częstochowie, a które pozyskano środki w wysokości 180 tys. 600 zł. W każdej wymianie wzięło udział ok.7 młodych uczestników wieku 15-25 lat.
       Jednocześnie Wydział Edukacji pozyskał dofinansowanie do projektu Wolontariusze Europejsscy w szkołach i placówkach w Częstochowie. Zarówno w roku 2007 jak i 2008 Miasto gościło 5 młodych Europejczyków, którzy pracowali w charakterze wolontariuszy w różnych placówkach: Miejskim Przedszkolu nr 38, Zespole Szkół Ekonomicznych, Centrum Języków Europejskich, Centrum Pomocy Dziecku Niepełnosprawnemu i Jego Rodzinie oraz Młodzieżowym Domu Kultury. Na realizację projektu co roku Miasto otrzymuje ok. 90 tys. zł.
Ponadto młodzi częstochowianie mieli okazję wyjechać na projekty Wolontariatu Europejskiego do innych instytucji i organizacji w różnych państwach Unii Europejskiej. W roku 2008 z szansy tej skorzystało 9 osób, w poprzednich latach rocznie od 5 do 15 osób.

(deklaracja) Dofinansowanie zakupu podręczników dla dzieci rozpoczynających roczne przygotowanie przedszkolne lub naukę w klasach I-III szkoły podstawowej – „Wyprawka szkolna”.

       Program dotyczy osób spełniających kryterium dochodowe, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 728): nie więcej niż 351 zł. netto na członka rodziny.
Forma dotacji: dotacja celowa Wojewody Śląskiego Rok 2007.
Programem zostało objętych 660 dzieci z klas: 0-III szkół podstawowych, na kwotę 32 tys zł.
Maksymalna kwota dofinansowania za komplet podręczników to kwoty:
kl. „0” – do 70 zł.
Kl. „I” – do 130 zł.
kl. „II” – do 150 zł.
Kl. „III” – do 170 zł.

(deklaracja) Dofinansowanie dojazdu do szkoły.

       Gmina przyznaje dofinansowanie do wszystkich wniosków o dofinansowanie dojazdu do szkoły dla dzieci szkół podstawowych i gimnazjów spoza rejonu, o ile spełnione są następujące warunki: odległość do szkoły jest większa niż 3 km w przypadku uczniów klas 1-4 lub większa niż 4 km w przypadku uczniów klas 5-6 i uczniów gimnazjów.
Dofinansowanie przyznaje dyrektor szkoły na wniosek rodziców.
Na wniosek rodziców przyznawane jest także dofinansowanie dojazdu do szkoły uczniów niepełnosprawnych wraz z opiekunem.

VI Pomoc społeczna

(deklaracja) Pomoc kierowana do dzieci i młodzieży w celu wyrównywania szans w dostępie do edukacji (stypendia, dożywianie, refundacja kosztów dojazdów do szkół, zakup podręczników)


       Uczniowie mogą się także ubiegać się zasiłek szkolny, przyznawany osobom znajdującym się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej, której powodem jest zdarzenie losowe (np. nieszczęśliwy wypadek powodujący trwały uszczerbek na zdrowiu członków rodziny, pożar itp.). Wnioski zbierane są do 15 października.
       Urząd Miasta w Częstochowie przystąpił do realizacji projektu systemowego pt. „Nauka drogą do sukcesu na Śląsku” w ramach Poddziałania 9.1.3 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki „Pomoc stypendialna dla uczniów szczególnie uzdolnionych”. O stypendium mogą ubiegać się uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z terenu Miasta Częstochowy. Stypendium przyznawane jest na rok szkolny 2008/2009. Wnioski przyjmowane są w szkołach do 31 października.
       W czerwcu prezydent wręczył stypendia twórcze i artystyczne za rok 2008 dla młodych artystów.
       Jak co roku, podczas Dnia Papieskiego Prezydent Miasta wręczy również Nagrody dla uczniów uzdolnionych artystycznie znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.
Stypendium szkolne może otrzymać uczeń znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej wynikającej z niskich dochodów na osobę w rodzinie (nie więcej niż 351 zł), w szczególności w rodzinie dotkniętej bezrobociem, niepełnosprawnością, ciężką lub długotrwałą chorobą, alkoholizmem, czy w rodzinie wielodzietnej lub niepełnej.
       W MOPS udzielana jest pomoc w formie zasiłków celowych dla rodzin z przeznaczeniem na zakup lub dofinansowanie zakupu podręczników oraz na wyposażenie dzieci do szkoły. Łącznie udzielono 697 zasiłków na kwotę - 150 tys. 700 zł.
Ponadto Sekcja ds. Świadczeń Rodzinnych wypłaca w ramach dodatków do zasiłku rodzinnego jednorazowo we wrześniu w wysokości 100 zł dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego. Jest to dodatek wypłacany dla dzieci od zerówki do ukończenia szkoły średniej. W 2008 r. prawdopodobnie udzieli się pomocy w tym zakresie w wysokości ok. 1 mln 330 tys. zł, co stanowi 13 tys. 330 świadczeń – tyle świadczeń wypłacono w roku 2007.
MOPS prowadzi także przewozy dla osób niepełnosprawnych - w 90% są to przewozy dzieci do szkoły i ze szkoły oraz przewozy dzieci na rehabilitację. Miesięcznie ok. 1620 przewozów to przewozy z udziałem dzieci.
       Ośrodek pomocy społecznej organizuje od kilku lat „Akcje Tornister”.
W tym roku w ramach darowizn udało się wyposażyć dodatkowo 125 uczniów w przybory szkolne. W ramach Akcji "TORNISTER 2008", Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Częstochowie przekazał 30 plecaków i tornistrów szkolnych wraz z wyposażeniem, do Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Blachowni, z przeznaczeniem dla dzieci z rodzin poszkodowanych przez trąbę powietrzną w sierpniu bieżącego roku.

(deklaracja) Wzmacniania form pomocy nad osobami starszymi

      Ważnym kierunkiem polityki Miasta w zakresie pomocy społecznej jest opieka nad osobami starszymi.
Jednym ze sposobów realizacji tej polityki jest świadczenie przez MOPS usług opiekuńczych. W bieżącym roku tą formą pomocy objęto 428 osób. W celu zwiększenia dostępności usług, świadczone są przez cały dzień tj. do godziny 20.
      Jeżeli opieka w środowisku domowym jest niewystarczająca, osoba może być skierowana do domu pomocy społecznej. Na terenie Miasta funkcjinują 4 Domy Pomocy Społecznej:
Dom Pomocy Społecznej Z.S.W. A` Paulo w Częstochowie dla osób w podeszłym wieku, ul. Wieluńska 1 - 135 miejsc, Dom Pomocy Społecznej Z.S. Albertynek w Częstochowie dla niepełnosprawnych intelektualnie kobiet, ul. Wesoła 14 - 80 miejsc, Dom Pomocy Społecznej Z.B. Albertynów w Częstochowie dla niepełnosprawnych intelektualnie mężczyzn, ul. Św. Jadwigi 84/86 - 79 miejsc, Dom Pomocy Społecznej w Częstochowie dla osób przewlekle psychicznie chorych, ul. Kontkiewicza 2 – 180 miejsc.
      Na terenie miasta pomoc osobom starszym zapewnia również Dzienny Dom Pomocy Społecznej przy ul. Wolności 20. Jest to ośrodek wsparcia dziennego, zapewniający opiekę i usługi osobom, które ze względu na wiek i różnego rodzaju schorzenia, mają trudności w samodzielnym funkcjonowaniu w środowisku.

Ponadto w Częstochowie działa 8 klubów seniora, tj. przy:
1.Dziennym Domu Pomocy Społecznej, Aleja Wolności 20,
2.Domu Miłosierdzia im. Jana Pawła II, ul. Rapackiego 3/5,
3.parafii św. Floriana, ul. Limanowskiego 120,
4.parafii św. Maksymiliana Kolbe, ul. Starzyńskiego 11,
5.Stowarzyszeniu Pomocy Osobom z Zaburzeniami Psychicznymi i ich Rodzinom YAVA, ul. Focha 71a,
6.parafii pw. Zesłania Ducha Świętego, ul. Gajowa 2/6,
7.Polskim Stowarzyszeniu Diabetyków, ul. Nowowiejskiego 3,
8.Polskim Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów, Aleja Najświętszej Maryi Panny 2.

       Kluby Seniora stanowią miejsce spotkań osób starszych, którzy spędzają tutaj razem czas oraz rozwijają swoje zainteresowania. W Klubach organizowane są m.in. zabawy taneczne, koncerty i zajęcia gimnastyczne.
       W ramach pomocy dla osób starszych i samotnych MOPS we współpracy z Akademią im. J. Długosza realizuje projekt „Wnuczek- Wnuczka”. Projekt oparty jest na wolontariacie i polega na świadczeniu przez studentów pomocy dla osób starszych. W roku akademickim 2007/2008 w projekcie uczestniczyło 18 studentów (wolontariuszy) oraz 12 podopiecznych MOPS.
Ponadto w ramach otwartego konkursu ofert miasto zleca organizacjom pozarządowym realizację zadania „Wspieranie inicjatyw na rzecz osób niepełnosprawnych i osób starszych znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej”.
Celem zadania jest m.in. integracja społeczna i przeciwdziałanie marginalizacji osób starszych. Przedsięwzięcia realizowane w tym zakresie to.:
- poprawa stanu zdrowia psychicznego i fizycznego osób starszych i samotnych (spotkania integracyjne, wycieczki),
- aktywizacja i rehabilitacja społeczna osób starszych,
- działalność kulturalna w środowisku osób starszych, w tym prowadzenie klubów seniora.
W 2008 roku z ww. zakresu zlecono realizację 35 spośród 38 złożonych ofert, na kwotę 90 000 zł.

VII Usługi komunalne

(deklaracja) Oddany zostanie kolejny blok osiedla TBS w dzielnicy Północ


Na 15 października zapowiedziano koniec prac, początek listopada - oddanie bloku do użytku.

(deklaracja) Wybudowana zostanie ul. Radomska – poprawiająca skomunikowanie cmentarza komunalnego

      Ulicę oddano do użytku na początku lipca 2008 roku, a koszt inwestycji wyniósł 3 mln 603 tys. zł. Powstała ulica o długości 1 km 450 m i szerokości 7 m. Budowa poprzedzona była trwającym kilka lat procesem pozyskiwania pod jej budowę koniecznych gruntów. Wykupiono w tym czasie 25 działek za łączną kwotę 833 tys. zł.
      Zakres budowy objął również - oprócz nawierzchni - pełną infrastrukturę, tj. kanalizację sanitarną, kanalizację deszczową, oświetlenie wraz z przekładką kabli energetycznych, przekładkę gazociągu, zatoki parkingowe, zatoki autobusowe, zieleńce oraz chodniki.
Ulicą Radomską poprowadzono kurs autobusów linii nr 31, do cmentarza komunalnego. Trwają prace nad uzgodnieniem nowych miejsc przystankowych, na prośbę mieszkańców. Autobusy na Radomskiej pojawią się w niedługim czasie po uzgodnieniu zmiany lokalizacji przystanków.

VIII Wspieranie przedsiębiorczości

(deklaracja) Powstanie w Częstochowskim Parku Przemysłowym w obiekcie przy ul. Wały Dwernickiego – inkubator dla akademickich form przedsiębiorczości


Od 1 października Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości dysponuje w Parku hala na 12 stanowisk.

(deklaracja) Dzięki rozwojowi elektronicznych form usług administracyjnych zmniejszone zostaną biurokratyczne bariery rozwoju przedsiębiorczości

      Częstochowa uczestniczy we wdrażaniu w województwie śląskim programu SEKAP. Dzięki poczcie elektronicznej, z dowolnego miejsca z dostępem do sieci, o dowolnej porze, można skontaktować się m.in. z urzędami śląskich gmin, miast, powiatów oraz urzędem wojewódzkim. Każdy, kto założy konto na stronie internetowej programu, ma dostęp do urzędowych formularzy, może drogą elektroniczną załatwiać rozmaite sprawy, sprawdzić ich stan, zadać związane z nimi pytania kompetentnym urzędnikom.
      W katalogu programu SEKAP znajdują się m.in. usługi związane z ewidencją ludności, zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej, geodezją i kartografią, komunikacją, drogownictwem i transportem, ochroną środowiska, rolnictwem, leśnictwem, łowiectwem.
Przeprowadzono bezpłatne szkolenia dotyczące korzystania z Systemu Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej. Mieszkańcy mogli uzyskać certyfikat niekwalifikowany SEKAP (podpis elektroniczny), służący do podpisywania dokumentów przesyłanych za pośrednictwem Platformy e-usług Publicznych. Każdy zainteresowany i przeszkolony częstochowianin otrzymał dziś z tej okazji pendrive z 1 GB pamięci.

Dodatkowo

       23 maja weszła w życie przygotowana przez prezydenta uchwała zwalniająca z opłaty zgłoszenia o dokonanie wpisu i zmiany wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Do tej pory zwolnione z opłat (i to tylko dotyczących wpisu, a nie zmian w nim) były tylko osoby bezrobotne. To propozycja skierowana do młodych ludzi, których należy zachęcić do pozostania w Częstochowie poprzez stworzenie im jak najlepszych warunków do prowadzenia własnego biznesu. Uchwała pozwoli częstochowskim przedsiębiorcom nie tylko zarejestrować bez żadnych opłat działalność gospodarczą, ale także zmienić jej zakres. To pozwoli na elastyczne dostosowywanie się do rynku. Ułatwi więc prowadzenie działalności, zwłaszcza przez firmy rodzinne, ograniczając koszty działalności. Będzie to też miało znaczenie przy rozpoczynaniu działalności gospodarczej przez młodych ludzi, w tym absolwentów wyższych uczelni i studentów.

IX Wygląd Miasta

(deklaracja) Wprowadzone zostaną oznakowania Miejskiego Systemu Informacji Turystycznej


Od lipca realizowany jest projektu informacji wizualnej MSIT (mapy, plany, tabliczki): tablice informacyjne zbiorcze, zawierające schematyczną mapę Częstochowy oraz tablice dla wyróżnionych obiektów. Pierwszą zainstalowaną tablica była tablica z nazwą na nowej ulicy – Zofii Kossak-Szczuckiej.
Na ulicach pojawią się:
– Tablice z informacją o obiekcie (TI) – 31 tablic
– Tablice zbiorcze (TZ) – 32 tablic
– Tablice informacyjne dla ruchu kołowego (TKK) – 21 lokalizacji
– Tablice informacji kierującej dla pieszych (TKP) – 47 słupków
– Tablice przystankowe (TP) – 46 tablic
Tablice poświęcone atrakcjom turystycznym będą usytuowane tuż przy nich oraz przy głównych trasach komunikacyjnych. Opracowane zostało również oznakowanie dla ruchu pieszego. System oznakowania będzie zgodny
z rozwiązaniami stosowanymi w państwach Unii Europejskiej. Kolorystyka wykorzystana w projekcie nawiązuje do barw przypisanych Miastu Częstochowa: białej, błękitnej oraz żółtej.
Dodatkowym kolorem jest brązowy, wskazujący na miejsca i obiekty historyczne oraz zabytkowe. Częstochowski system ma swoje logo, które pojawia się na wszystkich elementach MSIT.

(deklaracja) Zwiększy się obszar zagospodarowanej zieleni w Parku Aniołowskim

      Po realizacji w ubiegłym roku I etapu zagospodarowania Lasku Aniołowskiego (projekt obejmował 1/3 obszaru parku) w tym roku przygotowano projekt, dokumentację wykonawczą przebudowy pozostałej części (2/3 obszaru), przeprowadzono przetarg na wykonanie tej inwestycji.
Obecnie rozstrzygany jest już przetarg na wykonanie prac, które potrwają do końca listopada. Oprócz budowy alejek w pozostałej części parku w tym roku powinna się także pojawić ścieżka zdrowia.

deklaracja) Zrealizowany zostanie kolejny odcinek deptaków nad Wartą

W trakcie realizacji jest kolejny, blisko kilometrowy odcinek wałów od Alei Pokoju do mostu kolejowego w kierunku północnym. Większa część - 554 metry - zostanie zrealizowana jeszcze tego roku. Dokończenie inwestycji na wiosnę roku 2009.

X Mądrze zarządzana gmina, przyjazny i przejrzysty Urząd

      Na wniosek Prezydenta Miasta Częstochowy, 2 października podczas sesji Rady Miasta, radni przyjęli „Program rozwoju e-Administracji miasta Częstochowy na lata 2009-2013”.

Wizja Częstochowy jako nowoczesnego miasta, przyjaznego mieszkańcom stawia wysokie wymagania dla realizowanych strategii i programów rozwoju. Naprzeciw tym oczekiwaniom powstał właśnie Program rozwoju e-Administracji, opracowany w celu jasnego przekazania wizji przyszłych, planowanych działań związanych z informatyzacją Urzędu Miasta Częstochowy, a także w pewnym zakresie jednostek podległych.
       „Program Rozwoju e-Administracji miasta Częstochowy na lata 2009-2013” jest odpowiedzią na potrzebę bardzo ścisłej koordynacji rozwoju e-Administracji miasta Częstochowy z równolegle toczącymi się regionalnymi (np. SEKAP), ogólnopolskimi (np. pl.ID, PESEL2, ePUAP), a także międzynarodowymi projektami (np. OneStopGov, SAKE) skierowanymi na rozwój informatyzacji oraz tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi społeczeństwa informacyjnego.
       Dokument jest programem operacyjnym, nakreślającym konkretne działania prowadzące do stworzenia przyjaznej administracji publicznej – przybliżenia jej usług, obniżenia kosztów oraz uproszczenia procedur. Program jest odpowiedzią zarówno na potrzeby zgłaszane przez wydziały Urzędu Miasta, innych jednostek administracji publicznej, ale przede wszystkim mieszkańców Częstochowy.
       Założone w Programie działania ukierunkowane są na przekształcenie Urzędu Miasta Częstochowy w podmiot sprawnie realizujący zadania publiczne, wykorzystujący systemy wspomagające podejmowanie decyzji, transparentny, zarządzany procesowo, skuteczny w swoich działaniach oraz dostępny dla obywateli całą dobę przez 7 dni w tygodniu i przez 24 godziny na dobę.
       Mając świadomość, że osiągnięcie założonych w Programie celów nie jest możliwe bez sprawnej organizacji wewnętrznej, w dokumencie wskazane zostały zarówno sposoby podnoszenia kompetencji pracowników administracji publicznej jak i narzędzia informatyczne usprawniające zarządzanie zasobami ludzkimi.
       Obecnie proces informatyzacji polskiej administracji publicznej przebiega bardzo dynamicznie. Wymaga zwiększonych nakładów finansowych na realizację wielu zadań i nie jest możliwy do przeprowadzenia w tak dużej skali bez finansowego wsparcia Unii Europejskiej. Dlatego też realizacja wielu spośród zaprezentowanych w programie działań, z uwagi na ograniczone możliwości budżetu miasta, uzależniona jest od pozyskania środków pomocowych, o które należy nieustannie zabiegać.
       Przedłożony Program, zaakceptowany 2 października przez Radę Miasta stanowi podstawę ubiegania się o niezbędne środki finansowe, pochodzące zarówno z Unii Europejskiej, jak i ze źródeł krajowych.
       W XXI wieku, w dobie szeroko dostępnej infrastruktury teleinformatycznej nikt nie chce tracić czasu ani energii na wizyty w urzędach w celu załatwienia spraw formalno-prawnych, szczególnie, że banki, dostawcy usług telekomunikacyjnych oraz inne podmioty systematycznie podnoszą jakość swoich usług, wprowadzając możliwość korzystania z nich zdalnie. Administracja publiczna na tym tle – z uwagi na swoje zapóźnienie – wygląda bardzo niekorzystnie. Dlatego - wychodząc naprzeciw oczekiwaniom odbiorców usług administracji publicznej, mieszkańcom naszego miasta i przedsiębiorcom - pracownicy Wydziału Informatyki opracowali „Program Rozwoju e-Administracji miasta Częstochowy na lata 2009-2013”, którego konsekwentna realizacja pozwoli na znaczną poprawę jakości świadczonych usług i stworzenia Urzędu na miarę XXI wieku.
       Wiadomo, że informatyzacja jest ciągłym, niekończącym się procesem; by była jednak skuteczna wymaga wieloletniego planowania.
Obecny stan informatyzacji jest wynikiem kilkunastu lat pracy – i nie może być mowy o planach na przyszłość bez uwzględnienia tego dorobku. Strategia musi uwzględniać wszelkie uwarunkowania – wewnętrzne, organizacyjne ale także zewnętrzne, takie jak możliwość pozyskiwania środków finansowych na realizacje zadań opisanych w Programie oraz stan bardzo dynamicznie zmieniającego się prawa.

Co mamy

       Informatyzacja Urzędu Miasta realizowana jest systematycznie od 1990 roku. Jej celem jest stworzenie elektronicznego środowiska umożliwiającego powstawanie „społeczeństwa informacyjnego”.

       Urząd Miasta Częstochowy należał do 5 pierwszych urzędów, w których pilotażowo wdrożono zamawianie praw jazdy produkowanych w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. Był pierwszym, w którym testowano i zastosowano w praktyce prawa jazdy ze zdjęciami przekazywanymi bezpośrednio z kamery cyfrowej (bez pośredniego skanowania), a także w którym dokonano pilotażu systemu zasilającego centralną ewidencję pojazdów.
       Jeśli chodzi o rozwiązania bezpośrednio wspomagające obsługę interesantów, stanowiące udogodnienia dla samych mieszkańców, wprowadzono elektroniczny system przywoławczo-kolejkowy z rejestracja liczby obsługiwanych interesantów na poszczególnych stanowiskach Biura Obsługi Interesanta. System ten rozszerzony został o funkcje zdalnej rezerwacji miejsca w kolejce przez Internet.
       W Miejskim Centrum Informacji, w 2 budynkach Urzędu Miasta oraz w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych ustawiono infomaty z dostępem do Internetu.
W ZUS, na podstawie stosownego porozumienia stworzono tzw. wysuniętą placówkę urzędu – punkt pełniący funkcje Biura Obsługi Interesanta. Dzięki ulokowaniu tam pracownika Urzędu Miasta posiadającego zdalny dostęp do zasobów (systemu zarządzania dokumentami, Intranetu, VoIP) powstała możliwość obsłużenia także interesantów ZUS, którzy mieli coś do załatwienia w UM – interesanci nie muszą już pokonywać dodatkowej drogi.
       Zbudowany został portal miejski http://www.czestochowa.pl, który jest codziennie aktualizowany.
       Pod adresem http://www.czestochowa.pl/database/firma/firmy dostępna jest zawsze aktualna baza podmiotów gospodarczych zarejestrowanych w Urzędzie Miasta. W bazie tej widoczne są zarówno podmioty aktualnie działające na rynku, jak i już wykreślone.

Mamy Elektroniczną Skrzynkę Podawczą.

       Zbudowano i wdrożono w Urzędzie Miasta oraz jednostkach podległych Biuletyn Informacji Publicznej (BIP) o ogromnej zawartości informacyjnej.
       Z uwagi na trwającą rozbudowę Miejskiej Sieci Komputerowej CzestMAN systematycznie dokonywane są zmiany usprawniające funkcjonowanie sieci jako całości, dołączane są też jej kolejne elementy.
Pozwala to na podejmowanie ważnych dla miasta działań, takich jak monitoring wizyjny miasta (już niedługo zostanie oddane do użytku centrum zarządzania pierwszych kilkunastu kamer).
       Realizowany jest również współfinansowany ze środków UE projekt pod nazwą Miejski System Informacji Turystycznej (MSIT), w ramach którego rozwinięta zostanie sieć światłowodowa oraz radiowa w celu podłączenia infomatów. Utworzone zostaną publiczne punkty dostępu do Internetu przy głównych szlakach i miejscach najczęściej odwiedzanych przez pielgrzymów i turystów (infomaty, HotSpoty). Planuje się również ustawienie infomatów przystosowanych do wykorzystywania przez osoby niepełnosprawne.
       Urząd posiada własny serwer e-mailowy, dzięki któremu wszyscy pracownicy dysponują imiennymi skrzynkami poczty elektronicznej, co w znaczący sposób ułatwia komunikacje wewnątrzurzędową, jak i zewnętrzną. Ponadto niektóre jednostki zewnętrzne, np. szkoły, posiadają konta e-mailowe na serwerze Urzędu Miasta.
       Integracja zasobów systematycznie postępuje – zarządzeniem Prezydenta Miasta Częstochowy powołany został międzywydziałowy zespół zadaniowy dokonujący weryfikacji i uzupełniania podstawowych numerów referencyjnych.
       Dotychczas zintegrowany został system ewidencji gruntów i budynków z systemem podatkowym za pomocą Integrującej Platformy Elektronicznej - Podatki od Nieruchomości (IPE-PN9), służy do porównywania ze sobą informacji opisujących nieruchomości, gromadzonych w gminnych bazach ewidencji podatkowej nieruchomości oraz w ewidencji gruntów i budynków gromadzonych w bazach powiatowych. Celem działania systemu jest wychwycenie rozbieżności między danymi zapisanymi w obydwu ewidencjach, aby umożliwić w ten sposób wyeliminowanie istniejących niespójności i tym samym poprawić zarządzanie podatkami celem zwiększenia efektywności ich poboru.
       Przechodzenie na sposób pracy właściwy dla środowiska całkowicie zinformatyzowanego odbywa się wielotorowo – wszędzie tam, gdzie stan zasobów umożliwia już logiczne powiązanie baz wprowadzane są kolejne mechanizmy – np. takie jak Broker Usług Publicznych – platforma łącząca zasoby Powiatowego Urzędu Pracy, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej i Urzędu Miasta.
       Istnieją też systemy kluczowe, istotne ze względu na zasięg i bezpośredni wpływ na jakość funkcjonowania Urzędu Miasta jako całości.
       Systemem takim jest OfficeObjects®DocMan, którym objęty jest cały Urząd. Umożliwia on kompleksowe zarządzanie dokumentami i procesami pracy w organizacji. Rozwiązanie pozwala na gromadzenie, kategoryzacje, przechowywanie oraz wyszukiwanie dokumentów. Zapewnia także skuteczne zarządzanie dokumentami, wspiera proces ich gromadzenia i archiwizacji, sprawną dystrybucję oraz kontroluje terminy realizacji spraw.
       Już obecnie istnieje możliwość wprowadzania do tego systemu dokumentów elektronicznych przesłanych przez interesantów pod warunkiem podpisania ich podpisem elektronicznym umożliwiającym identyfikacje osoby składającej dokument.
       By to ułatwić, w 2008 roku w Urzędzie utworzony został Urząd Rejestracji w ramach Centrum Certyfikacji SEKAP, który wydaje certyfikaty podpisu elektronicznego osobom fizycznym, przedsiębiorcom w celu umożliwienia im zdalnego załatwiania spraw bez potrzeby przychodzenia do Urzędu.
       Informatyzacją objęto również specyficzne, tematycznie wąskie obszary mające jednak istotne znaczenie społeczne. Od kilku lat stosowany jest elektroniczny nabór do szkół ponadgimnazjalnych.
       Działa dobrze zinformatyzowane Centrum Powiadamiania Ratunkowego (komputerowy system rejestracji zdarzeń, dysponowania zasobami, dokumentowania zdarzeń, lokalizacji na obrazie mapy pojazdów itp.).

       Trwa wdrażanie Zintegrowanego Systemu Informacji Przestrzennej w oparciu o replikę niektórych, wybranych danych gromadzonych i zarządzanych za pomocą programów służących do realizacji ustawowych zadań geodezyjnych i kartograficznych.
       Poziom informatyzacji Urzędu Miasta jest bardzo wysoki w stosunku do innych urzędów w kraju. Nie oznacza to jednak, że stan jest idealny, i że nie należy go ulepszać. Rzeczywista informatyzacja administracji wymaga zbudowania jednolitego (elektronicznego) środowiska tworzenia, przetwarzania (w tym składowania, przesyłania) i archiwizowania danych oraz różnego rodzaju dokumentów w postaci elektronicznej.
       Istotnym problemem jest otoczenie podmiotu zinformatyzowanego, które dostarcza dokumenty w postaci papierowej – i takich się także domaga. Pojawiają się tu problemy natury mentalnej, technicznej, prawnej. Jednak powoli, w sposób niejako naturalny, unowocześnienie otoczenia i środowiska dokonuje się. Aby możliwe było przyjmowanie i emitowanie dokumentów w postaci elektronicznej, a także korzystanie ze współdzielonych zasobów, konieczne było stworzenie sieci teleinformatycznych, a wcześniej dokonanie stosownych regulacji prawnych.

Częstochowska e-Administracja:

      Przyjazna obywatelom, kompetentna, skuteczna, wykorzystująca nowoczesne technologie teleinformatyczne dla usprawnienia współpracy z przedsiębiorcami i innymi podmiotami administracji i publicznej.

CELE OGÓLNE I SZCZEGÓŁOWE:
1. Przyjazny społeczeństwu, sprawny i nowoczesny urząd
– uproszczenie i przyspieszenie procedur załatwiania spraw – rozwój usług online,
– budowa partnerstwa pomiędzy instytucjami dla usprawnienia obsługi obywatela,
– poprawa efektywności zarządzania urzędem poprzez wdrożenie systemów
– wspomagających procesy decyzyjne oraz integracje zasobów informacyjnych miasta,
– zarządzanie sprawną infrastrukturą wewnętrzną urzędu,
– podnoszenie umiejętności i kompetencji pracowników administracji,
– budowa nowoczesnej infrastruktury składowania, przetwarzania oraz wymiany danych,
– zwiększenie dostępu do informacji związanej z przestrzenią i wspomaganie procesów zarządzania w oparciu o dane przestrzenne,
– poprawa bezpieczeństwa mieszkańców poprzez wykorzystanie nowoczesnych
– rozwiązań informatycznych.
2. Zwiększenie aktywności mieszkańców w zakresie korzystania z technologii i narzędzi „społeczeństwa informacyjnego” kształtowanie świadomości i kultury informatycznej obywateli, ułatwienie dostępu do internetu mieszkańcom i turystom, popularyzacja miejskich usług świadczonych drogą elektroniczną.