Menu
Archiwum
2008-10-24 / "PERŁY EUROPY" WE WSPÓLNYM ALBUMIE - ROBOCZO O WSPÓŁPRACY
      Przyszła współpraca była głównym tematem roboczego spotkania burmistrzów miast maryjnych tworzących stowarzyszenie „Shrines of Europe”, które odbyło się w ubiegłym tygodniu we włoskim Loreto.

      Przedstawiciele miast uroczyście otworzyli wystawę fotograficzną "Podróże Benedykta XVI do miast Shrines of Europe", której kuratorem jest częstochowski fotografik Zbigniew Burda.
      Rozmowy dotyczyły projektów przyszłej współpracy w ramach stowarzyszenia oraz współpracy bilateralnej pomiędzy Loreto i Częstochową.
W spotkaniu, które odbyło się 24-25 października udział wzięli syndyk Loreto Moreno Pieroni, prezydent Ourem/Fatimy David Catarino, burmistrz Altötting Herbert Hofauer, burmistrz Mariazell Helmut Pertl oraz prezydent Częstochowy Tadeusz Wrona.
      W ramach prac stowarzyszenia „Shrines of Europe” burmistrz Altötting zaprezentował album promujący miasta wchodzące w skład stowarzyszenia który ukaże się jeszcze w tym roku w pięciu wersjach językowych.
      Uczestnicy spotkania uzgodnili także wspólną promocję stowarzyszenia podczas kongresu iberoamerykańskiego na temat kierunków turystyki religijnej, który odbędzie się w Fatimie w przyszłym roku, 4-6 czerwca. Będzie to doskonała okazja do promocji miast maryjnych na rynkach innych kontynentów, w kongresie wezmą bowiem udział przedstawiciele miast z krajów Ameryki Łacińskiej, Środkowej oraz Północnej.
      Jedną z form promocji „Shrines of Europe” będzie wspólne stoisko promocyjne, a także strona internetowa na której znajdą się informacje na temat poszczególnych miast oraz linki do nich. Kongresowi towarzyszyć też będą wystawy fotograficzne: prezentowana właśnie w Loreto „Podróże Papieża Benedykta XVI do miast Shrines of Europe” oraz „Siedem spojrzeń na jedną rzeczywistość. Spotkanie pielgrzymek”, zorganizowana w ramach projektu COESIMA współfinansowanego przez program Interreg III.
      Wędrująca wystawa dokumentująca podróże Benedykta XVI do miast maryjnych już w przyszłym roku zostanie wzbogacona o fotografie Papieża z jego wizyty w Lourdes. Zostanie pokazana na kongresie w Fatimie. Podczas kongresu w Fatimie odbędzie się kolejne robocze spotkanie „Shrines of Europe”.
      Prezydent Częstochowy zaproponował również wspólną promocję miast pielgrzymkowych w październiku przyszłego roku podczas Open Days w siedzibie Komitetu Regionów w Brukseli. Podsumowanie rezultatów spotkania odbyło się w obecności władz miasta, radnych oraz mieszkańców Loreto.

2008-10-22 / SZLAK STAROPOLSKI POWINIEN BYĆ REALIZOWANY
Marszałek Sejmu RP - Bronisław Komorowski otworzył dzisiaj Konferencję „Szlak Staropolski - pas zrównoważonego rozwoju” w Sali Kolumnowej Sejmu w Warszawie. Spotkanie - w którym wzięli udział parlamentarzyści, samorządowcy, politycy, a także przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Polskiej Kolei Państwowej - zorganizowali członkowie Stowarzyszenia „Szlak Staropolski”, do którego należy 30 samorządów południowej Polski, w tym Wrocław, Lublin, Kielce, Częstochowa i Opole.

      Celem spotkania przedstawicieli Samorządów południowej Polski z Posłami, Senatorami, przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad było wypracowanie wspólnych przedsięwzięć zmierzających do budowy korytarza transportowego wschód – zachód tj.: budowy drogi ekspresowej S – 46 o przebiegu: Kudowa Zdrój – Kłodzko – Nysa – Opole – Częstochowa – Jędrzejów – Kielce – Kraśnik – Lublin – Dorohusk (Włodawa) modernizacji magistrali kolejowej: Dorohusk – Lublin – Radom – Kielce – Częstochowa – Opole - Wrocław - Kudowa Zdrój ( Międzylesie).

      Powstanie zmodernizowanego szlaku transportowego ma posłużyć rozwojowi obszarów zaniedbanych, wzdłuż korytarza transportowego w układzie drogi ekspresowej i międzynarodowej linii kolejowej. Pozwoli nie tylko przyciągnąć inwestorów, stymulować będzie pozytywnie rozwój gospodarczy, pozwoli także na rozwój turystyki – tereny wokół szlaku, to tereny atrakcyjne turystycznie.
      Stowarzyszenie „Szlak Staropolski” zawiązało - z inicjatywy Prezydenta Częstochowy - 30 samorządów lokalnych, powiatowych i wojewódzkich, także wielkich miast leżących w jego przebiegu – Wrocławia, Opola, Częstochowy, Kielc i Lublina.

Konferencję otworzył Bronisław Komorowski - Marszałek Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej.

- „Mamy obecnie wielką cywilizacyjną szansę zmiany naszego kraju, w tym także dróg, dzięki naszej obecności w Unii Europejskiej. Cieszę się, że mogę tutaj gościć wiele samorządów - przekonywanie przez was do powstania Szlaku Staropolskiego to zdrowy lobbing. Jesteście już zrzeszeni, macie dobrze przemyślany cel, więc za wami już połowa sukcesu. – stwierdził marszałek Komorowski. Wrócę na chwilę do historii – w imperium rzymskim, które słynęło z budowy dróg, każdy szlak nazywano imieniem pomysłodawcy. Życzę sukcesów w waszym działaniu, aby Szlak Staropolski powstał. Być może nosić wtedy będzie imię inicjatorów.

Znaczenie pasa zrównoważonego rozwoju omówił Tadeusz Wrona - Prezes Stowarzyszenia „Szlak Staropolski”, Prezydent Miasta Częstochowy:
- Z punktu widzenia celów rozwojowych Polski, w tym również regionów Polski południowej, oraz aspiracji obywateli istotnym jest, aby transport nie tylko przestał być barierą hamującą rozwój gospodarczy kraju, lecz aby poprzez stworzenie właściwej infrastruktury i zapewnienie wysokiej jakości usług na wolnym, konkurencyjnym rynku stał się w istotnym stopniu elementem kreującym ten rozwój - stwierdził Tadeusz Wrona. - Właściwy rozwój gospodarczy regionów południowej Polski zależy od budowy i unowocześnienia sieci transportowej oraz zapewnienia wysokiej jakości usług transportowych. Sprawny system transportowy przyczynia się bowiem do zwiększenia inwestycji, w tym również inwestycji zagranicznych. - zachęcał posłów prezydent Częstochowy, reprezentujący także województwo śląskie w tej dyskusji.
Podczas konferencji na temat znaczenia szlaku dla rozwoju poszczególnych województw głos zabrali przedstawiciele samorządów i posłowie reprezentujący regiony, przez które szlak by przebiegał.

-Grzegorz Sztolcman, poseł województwa śląskiego zwrócił uwagę na znaczenie szlaku dla rozwoju turystyki w województwie śląskim, w którym są zarówno Beskidy, jak i Jura Krakowsko-Częstochowska. Poseł zadeklarował wsparcie starań przez posłów przy powstawaniu ministerialnych projektów budowy i rozwoju głównych szlaków drogowych – umieszczenia w planach powstanie Szlaku Staropolskiego.

- Warto zaufać temu przedsięwzięciu - stwierdziła Danuta Jałowiecka, przewodnicząca sejmowej Podkomisji Stałej ds. Polityki Regionalnej – chciałabym, aby ministerstwo infrastruktury otworzyło zielone światło dla tego projektu.

- W zasięgu oddziaływania szlaku jest kilkanaście milionów obywateli, na jego terenach rozwija się prężnie turystyka, ale także spa, lecznictwo uzdrowiskowe – przypomniał poseł Andrzej Pałys, członek Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. – Na tej inicjatywie wiele można skorzystać.

- Pomysł Szlaku Staropolskiego przypomina inicjatywy postaci historycznych, dające swoimi odważnymi pomysłami impuls dla rozwoju kraju i jego regionów – powiedział senator Grzegorz Banaś, zastępca Przewodniczącego Komisji Gospodarki Narodowej. - Parlamentarzyści Ziemi Świętokrzyskiej będą gorąco i efektywnie wspierać powstanie szlaku.

- Transport to krwiobieg kraju – stwierdził senator Stanisław Jurewicz, zastępca Przewodniczącego Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. – Nie wspomniano także o bezpieczeństwie. Stworzenie właściwego krwiobiegu kraju poprawi bezpieczeństwo przemieszczania się.

- Ten szlak już realnie istnieje, bo tymi drogami porusza się w tej chwili 14 tys. pojazdów. Istnieje pilna potrzeba, aby ten szlak miał odpowiednie parametry. To jest konieczność - podkreślił Piotr Rybczyński, zastępca Dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu. Zaproponował już teraz budowę obwodnic miejscowości leżących na szlaku, planowania skrzyżowań bezkolizyjnych, dwupasmowych – stosowanie parametrów pozwalających szybko przemieścić się na linii wschód-zachód. Jako pilne uznał inwestycje na Dolnym Śląsku, miedzy Opolem a Częstochową.

- Tym spotkaniem, oprócz posłów naszych 5 województw żywotnie powinni być zainteresowani posłowie Krakowa i Katowic, bo muszą zadać sobie pytanie, ile samochodów będzie przejeżdżać przez te aglomeracje, jeśli ich się nie odciąży innymi trasami - zauważył Wojciech Lubawski – Prezydent Miasta Kielce.

- Jechałem z Lublina do Katowic 11 godzin. Nasze drogi wymagają szybkich reakcji – powiedział Stanisław Fic, zastępca Prezydenta Miasta Lublin. - W naszym przypadku pilnie należy zwrócić uwagę na odcinek Opatów-Kraśnik.

- Obecnie Ziemia Kłodzka nie ma połączenia z krajem. Jesteśmy teraz w kręgu oddziaływania połączeń czeskich i niemieckich. Szlak daje nam możliwość skomunikowania się z reszta kraju, możliwości rozwoju - powiedział Tomasz Korczak, burmistrz Międzylesia, Prezes Stowarzyszenia Gmin Ziemi Kłodzkiej.

Budowę szlaku wsparli także wojewoda opolski Ryszard Wilczyński, Janusz Piechociński - zastępca przewodniczącego sejmowej Komisji Infrastruktury, równocześnie przewodniczący Podkomisji stałej ds transportu kolejowego, łączności i nowoczesnych technik informacyjnych; Stanisław Żmijan - zastępca przewodniczącego sejmowej Komisji Infrastruktury, Krzysztof Matyjaszczyk - poseł Ziemi Częstochowskiej.

- Dzisiejsze spotkanie pokazało, że świat dzieli się na technokratów i wizjonerów. Pomysłodawcy Szlaku Staropolskiego niewątpliwie należą do tych, którzy wytyczają wizję na przyszłość i możliwości rozwoju – powiedział Ryszard Wilczyński.

Maciej Jankowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury przedstawił plany modernizacyjne kolei i szlaków drogowych.
Niektóre odcinki kolejowe i drogowe znajdują się w planach remontowych w ciągu najbliższych kilku lat. Np. kolejowe – Koniecpol-Częstochowa, Częstochowa Stradom – Lubliniec - Fosowskie. Jak zapewnia minister, będzie można nimi podróżować z prędkością 120 km na godzinę. Drogi to np. obwodnica Lublińca, Kraśnika, Jędrzejowa, odcinki między Kielcami a Jędrzejowem, między Kraśnikiem a Lublinem. Umiejscowienie Szlaku w sieci międzynarodowej TNT-T może być możliwe w roku 2010, bo wtedy będzie się dokonywać korekt w dokumencie.

Zdaniem posłów i samorządowców dzięki dostępności unijnych środków finansowych, transport w Polsce stoi przed historyczną szansą, której nie można zaprzepaścić. Wielkość tych środków oznacza, że nadrobienie zasadniczych zaległości w dziedzinie transportu możliwe jest już do 2025 roku.
Dlatego też tak ważnym staje się stworzenie systemu efektywnej współpracy w dziedzinie transportu pomiędzy rządem i samorządami, dla zapewnienia spójności działań regionalnych i ogólnokrajowych. Wypracowanie właściwych zasad partnerstwa, konsultacji i sprawnego przepływu informacji między rządem a samorządami będzie miało zasadnicze znaczenie dla skuteczności podejmowanych działań.

Współdziałanie ma doprowadzić do: budowy drogi ekspresowej S-46 uzupełniającej infrastrukturę transportową w paśmie rozwoju wschód – zachód. W układzie międzynarodowym jest to połączenie tranzytowe z Kijowem (najkrótsze i najdogodniejsze) oraz z Europą Zachodnią (przez Kudowę – Pragę – Norymbergę – południową Francję do Hiszpanii i Portugalii). Droga ekspresowa S-46 przebiega śladem dróg już istniejących bądź wyznaczonych w planach zagospodarowania przestrzennego.
Kolejnym celem ma być modernizacja linii kolejowej łączącej między innymi Lublin, Kielce, Częstochowę Opole i Wrocław. Aktualne projekty modernizacji i rozbudowy linii kolejowych prowadzą do utrwalenia dysproporcji kraju, uwzględnione są tylko linie w podstawowych korytarzach tranzytu międzynarodowego. Za kluczowe samorządy uznają zahamowanie degradacji i poprawę stanu infrastruktury kolejowej oraz stworzenie sprzyjających warunków dla rozwoju przewozów kolejowych w relacjach międzyregionalnych.

Jednym z celów samorządowców „Szlaku Staropolskiego” ma być rozwój szlaku turystyczno – pielgrzymkowego promującego obiekty dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego o europejskim znaczeniu. Szlak łączący kijowską Ławrę Peczorską, Św. Krzyż, Jasną Górę, Lourdes i Santiago de Compostella stanowiłby symboliczny łącznik Wschodu i Zachodu Europy.

Zgodnie podkreślano, że współpraca administracji państwowej i jednostek samorządu terytorialnego w celu optymalnego wykorzystania drogi ekspresowej S-46 przyniesie lokalny rozwój miast- Członków Stowarzyszenia „Szlak Staropolski” i zaktywizuje gospodarczo tereny zlokalizowane wzdłuż szlaku.

Stowarzyszenie „Szlak Staropolski” - Częstochowa, 2008-10-22 Informacja dotycząca pasa zrównoważonego rozwoju wschód - zachód

Samorządy południowej i wschodniej Polski żywotnie zainteresowane są rozwojem układu drogowego w Polsce, w tym budową drogi ekspresowej S46 o przebiegu: Kudowa Zdrój-Opole–Częstochowa–Jędrzejów–Kielce–Kraśnik– Lublin–Dorohusk (Włodawa).
Samorządy terytorialne gmin, miast i powiatów południowej i wschodniej Polski powołały Stowarzyszenie „Szlak Staropolski”, które zgodnie z założeniami statutowymi widzi pilną potrzebę działań w sprawie budowy drogi ekspresowej S46 wraz z modernizacją magistrali kolejowej o przebiegu: Dorohusk–Lublin–Radom–Kielce–Częstochowa–Opole–Wrocław–Kudowa Zdrój (Międzylesie).

Za realizacją drogi S46 przemawiają rzeczowe argumenty:
- usprawnienie ruchu tranzytowego przez Polskę,
- zwiększenie spójności komunikacyjnej regionów,
- zwiększenie szans rozwojowych subregionów zaliczanych do najuboższych w Unii Europejskiej,
- pozytywny wpływ na gospodarkę, rolnictwo i turystykę w tych subregionach,
- połączenie o odpowiednim standardzie wschodniej części Polski z zachodem.

      Będzie to najkrótsze, dogodne połączenie przejść drogowych istniejącego przejścia granicznego w Kudowie z planowanym przejściem granicznym we Włodawie z Białorusią, w pobliżu granicy z Ukrainą oraz przejścia granicznego w Dorohusku, szlak ten połączyłby kijowską Ławrę Peczorską, Św. Krzyż, Jasną Górę, Lourdes (Francja) i Santiago de Compostela (Hiszpania) stanowiąc symboliczny łącznik wschodu i zachodu Europy promując jednocześnie obiekty dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego o europejskim znaczeniu, realizacja proponowanej drogi i modernizacja linii kolejowej przyczyni się w sposób istotny do wzrostu aktywności gospodarczej regionów, przez które przebiega, zwiększając tym samym konkurencyjność regionów na rynku krajowym i europejskim, z punktu widzenia celów rozwojowych regionów Polski południowej i wschodniej oraz aspiracji obywateli istotne jest aby transport nie tylko przestał być barierą hamującą rozwój gospodarczy, lecz aby poprzez stworzenie właściwej infrastruktury i zapewnienie wysokiej jakości usług na wolnym rynku, stał się w istotnym stopniu elementem kreującym ten rozwój, województwo lubelskie, świętokrzyskie i opolskie należą do regionów najuboższych w Unii Europejskiej.
      Na tym samym poziomie wskaźnika PKB jest także subregion częstochowski i południowy obszar Dolnego Śląska. Chcąc utrzymywać zasadę zrównoważonego rozwoju całego kraju trzeba wzmocnić te regiony, przede wszystkim stwarzając im odpowiednie warunki. Przemawiają za tym nie tylko wskaźniki poziomu PKB. Analiza tempa wzrostu gospodarczego tych subregionów, wskaźnika zatrudnienia, wskaźnika migracji, wskazuje na konieczność wzmocnienia tych obszarów, by uniknąć w Polsce stref trwałej stagnacji, budowa drogi ekspresowej S46 pozwoli stworzyć korytarz transportowy o znaczeniu europejskim pomiędzy autostradami A2 i A4. Korytarz ten uzupełni tranzyt przez Polskę. Przez Kudowę Zdrój kieruje się większość ruchu samochodowego z zachodu i centrum Polski w kierunku czeskiej Pragi i dalej na zachód Europy. Droga S46 łączyłaby się w tym miejscu z układem autostrad przebiegających przez Czechy. Z drugiej strony – wschodnia granica potrzebuje większej ilości przejść granicznych połączonych drogami ekspresowymi i autostradami. Realizacja S46 pozwala na wschód od Lublina wykorzystać zarówno najkrótszy szlak do Kijowa (planowana droga S12) jak również kierować tranzyt na białoruski Brześć i dalej w kierunku Mińska do Moskwy. Udrożnienie wschodniej granicy Unii Europejskiej jest jednym z najważniejszych zadań komunikacyjnych dla Polski, planowane do budowy drogi ekspresowe w Polsce przebiegają głównie w układzie północ – południe, stąd inicjatywa kreowania nowego korytarza transportowego wschód – zachód.

Jak powszechnie wiadomo:
- stan infrastruktury transportowej w Polsce jest jednym z najważniejszych kryteriów oceny poziomu rozwoju społeczno – gospodarczego kraju, stanowi również ważny stymulator wzrostu ekonomicznego,
- poprawa sytuacji w dziedzinie transportu w Polsce wymaga budowy sieci dróg bezkolizyjnych – autostrad i dróg ekspresowych,
dzięki dostępności unijnych środków finansowych transport w Polsce stoi przed wielką szansą nadrobienia zasadniczych zaległości,
- sprawny system transportowy przyczynia się do zwiększenia inwestycji, w tym również inwestycji zagranicznych,
- rozbudowa układu drogowego, w tym dróg ekspresowych to także podniesienie bezpieczeństwa w transporcie,
- bardzo ważnym staje się stworzenie systemu efektywnej współpracy w dziedzinie transportu pomiędzy rządem i samorządami, dla zapewnienia spójności i komplementarności działań regionalnych i ogólnokrajowych. Wypracowanie właściwych zasad partnerstwa, konsultacji i sprawnego przepływu informacji między rządem, a samorządami ma zasadnicze znaczenie dla skuteczności podejmowanych działań.

Fakty:
Działania w sprawie budowy drogi ekspresowej S46 wsparte zostały przez 28 samorządów terytorialnych gmin, miast i powiatów południowej i wschodniej Polski leżących wzdłuż planowanej trasy, które powołały w tym celu Stowarzyszenie „Szlak Staropolski”. Do Stowarzyszenia przystąpiły między innymi: Lublin, Kielce, Częstochowa, Opole, Starostwa Powiatowe w: Częstochowie, Jędrzejowie, Kraśniku, Nysie, Oleśnie, Opatowie oraz Stowarzyszenie Gmin Ziemi Kłodzkiej.
Stowarzyszenie „Szlak Staropolski” zostało zarejestrowane w dniu 30 maja 2006 roku. Podstawowym celem Stowarzyszenia jest: współpraca na rzecz wspierania działań w przygotowaniu i realizacji drogi ekspresowej S46 wraz z modernizacją linii kolejowych w korytarzu transportowym wschód - zachód; działania na rzecz rozwoju łączącego miasta szlaku turystyczno – pielgrzymkowego promującego obiekty dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego o europejskim znaczeniu; współpraca między władzami regionalnymi w celu kształtowania wspólnej polityki komunikacyjnej; współpraca z jednostkami administracji państwowej i jednostkami samorządu terytorialnego w celu optymalnego wykorzystania drogi ekspresowej S46 dla rozwoju lokalnego Członków Stowarzyszenia i aktywizacji gospodarczej terenów zlokalizowanych wzdłuż szlaku; współpraca z instytucjami polskimi i zagranicznymi, mającymi podobne cele i działania oraz udział w programach, projektach, współpracy regionalnej, krajowej i międzynarodowej, służących pozyskiwaniu wiedzy i funduszy na zagospodarowanie i rozwój drogi ekspresowej S46.

W sprawie budowy drogi ekspresowej S46 samorządy wystąpiły między innymi do Premiera RP, Ministerstwa Transportu oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wystąpienia te sygnowane były przez Parlamentarzystów ziemi częstochowskiej, Prezydentów Miast: Lublina, Kielc, Częstochowy, Opola oraz Prezesa Stowarzyszenia Gmin Ziemi Kłodzkiej, jak również przez Marszałków Województw: Opolskiego, Śląskiego, Świętokrzyskiego i Lubelskiego, droga S46 ujęta została w przygotowanym przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad „Harmonogramie budowy autostrad i dróg ekspresowych na lata 2007-2013” stanowiącym załącznik do Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013, przebieg tej drogi prezentował Premier Kazimierz Marcinkiewicz podczas konferencji prasowej 19 stycznia 2006 roku w Strykowie, której tematem był program budowy autostrad i dróg ekspresowych.
Droga S46, pomimo tych działań, nie została umieszczona w nowelizacji Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz.U. 2004 r, nr 128, poz. 1334).

Jesteśmy przekonani, że w opracowanym „Studium układu dróg szybkiego ruchu w Polsce, układ kierunkowy do 2025 roku wraz z analizą podziału funkcjonalnego sieci drogowej” ujęta zostanie droga S46. Umieszczenie jej w nowelizacji Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, doprowadzi do realizacji tego tak ważnego dla naszych samorządów zadania.

Dotychczas odbyły się konferencje pod nazwą „Szlak Staropolski - pas zrównoważonego rozwoju”, z udziałem Posłów i Senatorów oraz władz administracyjnych i samorządowych w Opolu, Lublinie, Katowicach, Wrocławiu i Kielcach.