Menu
Archiwum
2003-12-01 / Prezydent Częstochowy rozmawiał o współpracy gospodarczej w Tuluzie

Prezydent Częstochowy o współpracy gospodarczej w Tuluzie

Prezydent Częstochowy, Tadeusz Wrona, spotkał się w miniony weekend z Philippem Douste-Blazy, merem Tuluzy - stolicy największego regionu francuskiego Midi-Pyrénées.
Przypomnijmy, iż Philippe Douste-Blazy w sierpniu 1990 roku, jako mer Lourdes podpisywał z obecnym prezydentem Częstochowy umowę o zbrataniu tych miast. Jest on także deputowanym do Zgromadzenia Narodowego Francji.

Powitanie miało uroczysty charakter. Mer Tuluzy witając prezydenta Częstochowy przedstawił Tadeusza Wronę jako wielkiego przyjaciela Lourdes i człowieka Solidarności. Podczas rozmowy z merem Tuluzy, Prezydent Częstochowy zaproponował nawiązanie kontaktów gospodarczych i niezbędną wymianę informacji w tej dziedzinie. Ustalono, iż zostanie zorganizowane spotkanie reprezentantów stowarzyszeń przemysłowych obu regionów.
Rozmawiano o zainicjowaniu także współpracy w dziedzinie szkolnictwa wyższego i ochrony zdrowia. W historii kontaktów między Tuluzą a Częstochową były już specjalistyczne seminaria medyczne.

Tadeusz Wrona został zaproszony przez mera Tuluzy na mecz rugby. Dla mieszkańców Tuluzy rugby jest tym, czym dla częstochowian żużel. Drużyna z Tuluzy jest aktualnym mistrzem Francji w tej dyscyplinie sportu.

Dotychczasowa współpraca Częstochowy z Tuluzą

W lutym 1994 roku, a więc jeszcze w okresie I prezydentury Tadeusza Wrony, wraz z naukowcami z Tuluzy, zorganizowano w Częstochowie Międzynarodowy Kongres Kardiologiczny pod patronatem ówczesnego wiceministra zdrowia Francji i jednocześnie mera Lourdes, prof. Philippe’a Douste-Blazy.

W marcu 1997 r., również z udziałem lekarzy z Tuluzy odbył się w Częstochowie Międzynarodowy Kongres Geriatryczny i Pneumologiczny a w roku 2001 w maju, Kongres Ginekologiczno-Położniczy.

Rondo Częstochowskie w Lourdes!

Od 27 listopada 2003 roku rondo przy trasie prowadzącej z Lourdes w Pireneje (jednego z największych miast pielgrzymkowych na świecie) nosi imię Ronda Częstochowskiego (Rond-point de Czestochowa).

W uroczystości odsłonięcia pamiątkowej tablicy z nazwą ronda uczestniczył prezydent Częstochowy, Tadeusz Wrona. W uroczystości wzięli udział merowie miast uczestniczący w podpisaniu Umowy o Współpracy Między Miastami Sanktuariami Europy (Shrines of Europe) – z Lourdes, Loreto, Altötting i Fatimy.

Częstochowa podpisała umowę z europejskimi miastami- anktuariami

5 europejskich miast pielgrzymkowych podpisało Umowę o Współpracy Między Miastami Sanktuariami Europy (Shrines of Europe), przyjęto do tego grona nowe miasto - Mariazell z Austrii; za rok, w dniu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, w Częstochowie odbędzie się kongres europejskich sanktuariów – to ustalenia trwającego w Lourdes spotkania włodarzy największych miast pielgrzymkowych w Europie, w tym Częstochowy.

W Lourdes podpisano nową umowę między największymi miastami pielgrzymkowymi w Europie. Do tego grona należy także Częstochowa, umowę w jej imieniu podpisał prezydent Częstochowy, Tadeusz Wrona.
Umowę o partnerstwie z Lourdes Częstochowa zawarła 5 sierpnia 1990 r. 6 lat później, w sierpniu 1996 roku, list intencyjny o porozumieniu i współdziałaniu Miast Maryjnych podpisało 5 ośrodków pielgrzymkowych: Lourdes, Loreto, Altötting, Fatima i Częstochowa.

27 listopada podpisano w 6 językach Umowę o Współpracy Między Miastami Sanktuariami Europy (Shrines of Europe) – poszerzono zatem formułę porozumienia, będą mogły do niego należeć ośrodki pielgrzymkowe o różnym charakterze. Postanowiono przyjąć także w jego skład miasto Mariazell z Austrii.

Kształt umowy został zaproponowany przez prezydenta Częstochowy i stał się po wcześniejszych konsultacjach bazą projektu nowej umowy. Nowa umowa sprawia, iż stowarzyszenie miast-sanktuariów europejskich stanie się nie tylko forum wymiany myśli i współpracy partnerskiej między jego członkami, ale także sposobem na przyciągnięcie europejskich funduszy i realizację konkretnych programów związanych z turystyką pielgrzymkową.

Przedstawiciele miast uznali że wobec zmieniającej się sytuacji w Europie oraz możliwości, jakie otwierają się w Unii 25 państw, należy zmodyfikować treść dotychczas obowiązującego listu intencyjnego, stosownie do nowej rzeczywistości europejskiej.

«W przekonaniu, że pielgrzymowanie i turystyka o motywacjach religijnych jest jednym z istotnych czynników integrujących Europę oraz doceniając rolę tożsamości kulturowej Europy i każdego narodu pragniemy, aby ośrodki o podobnym charakterze konsolidowały swoje działania w celu rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem i gmin jako ośrodków kultu religijnego oraz koniecznością pogodzenia tego zjawiska z rozwojem ekonomicznym »napisano w treści nowej umowy.

Najważniejszymi celami wspólnych działań, zawartymi w dokumencie, mają być : · dostępność komunikacyjna,
· renowacja i waloryzacja historycznych tras pieszych prowadzących do sanktuariów, · poprawa jakości usług świadczonych na rzecz pielgrzymów i turystów niepełnosprawnych, · standaryzacja opieki medycznej nad pielgrzymami w trakcie trwania uroczystości religijnych, ustalenie standardów opieki medycznej,
· informacja dla pielgrzymów i turystów – wzajemna wymiana i uaktualnianie informacji między ośrodkami, stworzenie wspólnej bazy danych,
· współpraca gospodarcza, wizyty studyjne przedstawicieli środowisk gospodarczych, zapobieganie bezrobociu,
· wymiana młodzieży, wolontariat europejski,
· wzajemna prezentacja dziedzictwa historycznego, kulturowego i artystycznego poprzez organizację wystaw i konferencji oraz wymianę artystów,
· Działania na rzecz bezpieczeństwa pielgrzymów

Cele te miasta-sygnatariusze będą realizować poprzez wspólne opracowywanie projektów i składanie wniosków o ich dofinansowanie do Komisji Europejskiej i agend krajowych.

Sygnatariusze umowy uznali za konieczne powołanie wspólnego zespołu roboczego, mającego pilotować działania w niej umieszczone.

W przyszłym roku kongres miast należących do stowarzyszenia odbędzie się 1 maja w Częstochowie, w dniu przystąpienia naszego kraju do Unii Europejskiej. Tematami obrad tego spotkania mają być: wspólne działania związane z realizacja programów w ramach funduszy europejskich oraz seminarium na temat polityki prorodzinnej.

2003-11-26 / Konferencje z Transparency Interanational

Dwukrotnie w minionym tygodniu Prezydent Częstochowy Tadeusz Wrona uczestniczył w konferencjach przygotowanych przez Trnsparency Inerantional.
Podczas spotkania z dziennikarzami w Warszawie przedstawiono raport o sytuacji w polskich samorządach.
"Prawo sprzyja korupcji w gminach" - stwierdzili eksperci Transparency International Polska pracujący w ramach projektu „Gmina X” finansowanego z grantu Banku Światowego.
- "Wykryli kilkadziesiąt korupcjogennych przepisów w ustawach regulujących funkcjonowanie samorządu terytorialnego” - oświadczył na konferencji prasowej Maciej Wnuk z TI Polska, jeden z autorów raportu.

Pierwszym etapem projektu „Gmina X”, finansowanego z grantu Banku Światowego było przygotowanie raportu: "Krupcjogenne elementyw wybranych przepisach prawnych regulujących funkcjonowanie samorządu gminnego" przez ekspertów TI Polska. Celem analizy było zbadanie obowiązujących przepisów pod kątem ich wpływu na zjawisko korupcji, w rezultacie której eksperci TI Polska stwierdzili występowanie szeregu przepisów o charakterze korupcjogennym.

„Parszywa dwunastka” korupcjogennych przepisów:

1. Kodeks postępowania administracyjnego wyznacza terminy załatwiania spraw w urzędach. Jednak przewidziane w nim sankcje za nieprzestrzeganie tych terminów są iluzoryczne. Zastosowanie kar zależy od dobrej woli przełożonego. Powoduje to, że urzędnicy czują się bezkarni. Tymczasem przeciąganie sprawy jest powszechnie stosowaną formą wymuszania łapówek.
2. Ani przepisy Kpa, ani inne, nie wprowadzają osobistej materialnej odpowiedzialności urzędników za bezprawne decyzje. Nie ma obowiązku ich egzekwowania od winnych, a ich wysokość ograniczona jest ogólnymi przepisami kodeksu pracy do wysokości trzech pensji.
3. Nowe prawo budowlane zlikwidowało obowiązek udowodnienia, że inwestor ma prawo dysponować nieruchomością na cele budowlane. Obecnie wystarczy złożenie oświadczenia pod odpowiedzialnością karną. Ponieważ „odpowiedzialność karna” bywa nadzwyczaj nierychliwa doprowadzi to do budowania na cudzych lub spornych gruntach, przy usankcjonowanej prawem bierności właściwych urzędów. Do TI dochodzą już pierwsze sygnały w tych sprawach.
4. Nowe prawo budowlane wzmocniło rolę inspektorów nadzoru budowlanego, bez wzmocnienia kontroli nad ich działaniami. Obecnie powiatowi inspektorzy nadzoru budowlanego są w stanie formalnie lub nieformalni zalegalizować praktycznie każdą samowolą budowlaną i każde odstępstwo od zatwierdzonego projektu budowlanego. 5. Uprawnienia kontrolne komisji rewizyjnej są określone w ustawie o samorządzie gminnym wyjątkowo nieostro. Pozwala to niekiedy na interpretację, że komisja nie może niczego kontrolować bez zgody rady, co prowadzi do paraliżu jej prac. Kompetencje kontrolne komisji rewizyjnej, innych komisji i pojedynczych radnych powinny zostać doprecyzowane.
6. Ustawy nakładają na radnych i urzędników obowiązek składania oświadczeń majątkowych, jednak sankcje za ich niezłożenie są mało dolegliwe, a weryfikacja ogranicza się jedynie do spraw formalnych. Brak jest instrumentów umożliwiających rzeczywistą weryfikację danych zawartych w oświadczeniach.
7. Gminy dalej posiadają praktyczne możliwości prowadzenia czysto komercyjnej działalności gospodarczej wykorzystując luki w ustawie, która miała taką działalność ograniczać do obszarów użyteczności publicznej.
8.Tryb przetargu pisemnego przy zbywaniu nieruchomości, w którym oprócz ceny bierze się pod uwagę także inne kryteria, z konieczności uznaniowe, umożliwia manipulację i korupcję przy sprzedaży gminnych nieruchomości.
9. Ustawa o własności lokali, skierowana do właścicieli mieszkań, osób często starszych i bez wiedzy prawniczej, napisana jest w sposób trudny do zrozumienia nawet przez dyplomowanych prawników. Umożliwia to gminnym jednostkom zarządzającym nieruchomościami manipulowanie nieświadomymi właścicielami mieszkań, którzy z trudem mogą dochodzić swych właścicielskich praw.
10. Procedura uchwalania planu zagospodarowania przestrzennego utrudnia, zamiast ułatwiać mieszkańcom wpływ na zapisy planu. Procedura jest nieprzejrzysta i umożliwia nieformalne wpływanie na zapisy przygotowywanego planu osobom zainteresowanym.
11. Prawo dotyczące przeciwdziałania bezrobociu jest uznaniowe, uzależniając różne działania od dobrej woli starosty, nie dając jednocześnie instrumentów władzom gminnym.
12. Wiele luk dalej pozostaje w ustawie o zamówieniach publicznych. Żadne reguły nie obowiązują dla zamówień poniżej 3000 euro. Tryb przetargu ograniczonego jest całkowicie zbędny. W innych trybach nieprzetargowych zamawiający całkowicie uznaniowo wybiera grupę firm, z którymi następnie prowadzi negocjacje, albo które pyta o cenę.

W ramach dalszych prac nad projektem podpisane zostało porozumienie między TI Polska a miastem Częstochowa, na mocy którego eksperci TI Polska dokonają przeglądu prawa lokalnego i bieżącej polityki gminy, pod kątem ewentualnych barier korupcyjnych, hamujących rozwój gospodarczy. Przewidywane jest również otwarcie punktu konsultacyjnego na terenie gminy Częstochowa, którego celem będzie udzielanie pomocy władzom gminy, biznesowi i osobom prywatnym oraz stworzenie strony internetowej. Projekt ten jest również przykładem współpracy Biura Banku Światowego w Polsce z organizacjami pozarządowymi w ramach programu zwalczania korupcji.

W sobotę, 22 listopada, odbyła się w Czestochowie konferencja pt. „Jak robić interesy w Częstochowie?”. Jej organizatorami byli Prezydent Częstochowy i Transparency International Polska, przy współpracy: Banku Światowego i Miejskiego Ośrodka Wspierania Przedsiębiorczości.

Uczestniczyła w niej Julia Pitera i Szef Służby Cywilnej Jan Pastwa.

Prezentujemy fragmenty przemówienia Prezydenta Tadeusza Wrony wygłoszone podczas tej konferencji:

"Szanowni Państwo,

Tytuł dzisiejszego spotkania brzmi – jak robić interesy w Częstochowie. Odpowiem krótko. Uczciwie.
Doświadczyliśmy jako miasto wymierne skutki interesów robionych nieuczciwie lub nierzetelnie. Straty finansowe poniesione w ten sposób przez miasto szacować można na kilka milionów złotych.

Uczciwość jest podstawowym warunkiem rozwoju gospodarczego. To jest gwarancja wzajemnych korzyści wynikających dla każdej ze stron uczestniczących w życiu gospodarczym.
Dlatego tak ważne jest dla Częstochowy uczestnictwo w programie Gmina X, prowadzonym przez Transparency International Polska. Cieszę się, że w ramach tego programu mogę gościć na sali sesyjnej Rady Miasta tak kompetentnych specjalistów.

Wspomniałem o cenie płaconej przez nasze miasto za brak uczciwości i rzetelności w prowadzonych interesach. Wspomniane kilka milionów są to straty wymierne poniesione w efekcie kilku niekorzystnych dla miasta umów. Umów w sprawie sprzedaży w formie leasingu przedsiębiorstwa komunalnego “Zieleń Miejska”, w sprawie dzierżawy niemieckiemu przedsiębiorcy Parku Wypoczynkowego na Lisińcu, w sprawie dzierżawy placu pod kawiarenkę piwną w centrum miasta...

Znacznie jednak poważniejsze są niewymierne skutki braku uczciwości.

W życiu gospodarczym największym skarbem jest dobre imię. Są firmy dumne z prowadzonej od kilkuset lat działalności pod tym samym szyldem. Pozycja ich budowana była latami rzetelnej, uczciwej pracy. Prawdziwy trwały rozwój możliwy jest tylko dzięki wzajemnemu zaufaniu między klientem a dostawcą usługi. Tak samo prawdziwy trwały rozwój państwa musi być oparty na wzajemnym zaufaniu między rządzonymi a rządzącymi. Polska dziś nie ma dobrego imienia. Wskazuje się na panującą u nas korupcję. Każdego uczciwego obywatela taka ocena boli. Ponosimy także wymierne straty powodowane niesławą. Straty w postaci mniejszego napływu inwestycji, a co za tym idzie, niskiego tempa tworzenia nowych miejsc pracy.

Wspomnę tu niedawną debatę w parlamencie holenderskim dotyczącą ratyfikacji traktatu o naszej akcesji do Unii Europejskiej. Najpierw padły słowa dla nas miłe – o “Solidarności”, o Lechu Wałęsie i o naszym wkładzie w obalenie komunizmu. A potem gorzkie słowa o korupcji...
Tak to wygląda. Ponieważ większość obywateli naszego kraju to ludzie uczciwi można powiedzieć: jak niewielu zrobiło tak wiele złego dla naszego kraju. Jak przyziemny, niski interesik nieuczciwego człowieka zniszczył prestiż na który pracowały pokolenia?

Częstochowa ma szczególne powody by dbać o swoje dobre imię. W naszej pamięci są zawsze obecne słowa Ojca Świętego o “pewnym charyzmacie” posiadanym przez nasze miasto przez Jasną Górę. A skoro tak – to nam nie wypada działać wbrew symbolizowanym przez Jasną Górę wartościom. Tak samo w życiu prywatnym, jak i w życiu publicznym, musimy być ludźmi przyzwoitymi.

Mamy pełną świadomość, ile trudu wymaga budowa klimatu wzajemnego zaufania między urzędem a obywatelem. A tym samym klimatu przyciągającego dobrych inwestorów. Nie ma bowiem dwóch różnych standardów postępowania. Nie jest dobrą metodą gdy urzędnik w sposób zasadniczo odmienny traktuje normalnego człowieka, a zupełnie inaczej - człowieka obiecującego wielkie inwestycje.

Biznesmen z Turcji obiecujący budowę lotniska powinien być tak samo traktowany w urzędzie jak pan Kowalski planujący budowę kiosku warzywnego. Obaj powinni być tak samo dobrze, rzetelnie, uczciwie i terminowo obsługiwani. Zwłaszcza, że wiara w to, że jeden inwestor z ogromnymi pieniędzmi rozwiąże wszystkie nasze problemy jest podobna wierze w wygraną w toto-lotka. Bogactwo miasta budują nie obietnice, ale codzienna praca tysięcy Kowalskich.

Chcemy by nasz urząd cieszył się takim zaufaniem interesantów jak renomowane firmy rodzinne. Musimy więc działać na wielu płaszczyznach. Zmieniać złe prawo, złe przyzwyczajenia, złych ludzi. W takiej właśnie kolejności działań.

Złe prawo to takie, które daje urzędnikowi nadmierną władze. Czyli decyzje oddaje jego uznaniowości. Takie prawo rodzi pokusę korupcji lub nepotyzmu, otwiera drogę do nierównego traktowania obywateli. Transparency International Polska w ramach programu Gmina X pomaga nam identyfikować takie sfery prawa umożliwiające zjawiska korupcyjne. Dążyć będziemy do tego, by takie elementy dopuszczające uznaniowość eliminować z naszego prawa lokalnego. Poprzez związki samorządowe i możliwości jakie daje Komisja Wspólna Rządu i Samorządu będziemy naciskać na podobną eliminację z prawa ogólnokrajowego.

Złe przyzwyczajenia ujawniają się zwłaszcza przy złym prawie. Mogą jednak także szkodzić przy dobrych przepisach prawnych. Złe przyzwyczajenia to przenoszenie do dzisiejszego modelu demokratycznego państwa, archaicznego stosunku władza – petent. Konieczne jest powtarzanie, przypominanie stale: tu w Częstochowie nie mieszkają petenci. Są obywatele płacący podatki, w tym także podatki na nasze utrzymanie. Każdemu z nich należny jest szacunek.
Nie wystarczą tylko słowa. Bo sposób traktowania obywatela nie może zależeć od lepszego i gorszego nastroju urzędnika. Lekarstwem na złe przyzwyczajenia są dobre procedury załatwiania spraw administracyjnych.
I wreszcie źli ludzie. Tacy spotykani są wszędzie. W każdym środowisku spotkamy przykłady nieuczciwości. Nie jest to tylko cecha władzy.
Co jest najgorsze, to społeczne przyzwolenie na nieuczciwość. Zaczyna się od przyzwolenia na jazdę na gapę autobusem, potem na niepłacenie podatków, unikanie wywiązywania się z obowiązków pracy. Tłumaczy się drobną korupcję – prezenty dla lekarzy, datki dla policjantów za odstąpienie od mandatu... Na końcu, sami tracimy miarę, gdzie kończy się owa mała korupcja a zaczyna duża.

Nie możemy zgadzać się ani na małą, ani na dużą korupcję. Nie możemy zgadzać się by życiem publicznym rządziły prawa dżungli. Przyzwoite państwo, przyzwoity samorząd, przyzwoity obywatel. To są cechy nierozerwalne. To jest Polska do której dążymy.

Jak prowadzić interesy w Częstochowie?
Uczciwie. Zapraszam do nas każdego uczciwego inwestora. Pana Kowalskiego i pana Schmidta. Każdy będzie tak samo dobrze, rzetelnie i uczciwie traktowany. Każdego przyjmiemy z radością.

Tadeusz Wrona – 22 listopada, Konferencja w Częstochowie

Przypominamy, iż 10 października Prezydent Miasta Tadeusz Wrona podpisał porozumienie z przedstawicielami Transparency International Polska w sprawie realizacji przez TI programu analiz prawa lokalnego i mechanizmów decyzyjnych wewnątrz urzędu miasta.

Analiza, którą przygotują specjaliści TI, posłuży identyfikacji barier korupcyjnych hamujących rozwój gospodarczy oraz zwiększenia przejrzystości w zarządzaniu jej finansami oraz udzielaniu zamówień.

Rezultatem tych działań powinno być zachęcenie przedsiębiorców do inwestowania w gminie i wzrost zatrudnienia. Transparency International prowadzi program na zlecenie Banku Światowego, Częstochowa została wybrana przez zarząd TI jako jedyne miasto w Polsce, efekty prac będą wzorem dla innych samorządów. Projektem ze strony TI kieruje pan Maciej Wnuk (członek Zarządu TI Poland).

Przedstawiciele Transparency International przebadają m.in. istniejące i przygotowywane programy pomocowe dla przedsiębiorstw, formy przetargów, mechanizmy decyzyjne w przypadkach dysponowania majątkiem gminy (sprzedaż, dzierżawa, wynajem). Analiza ma wskazać “słabe punkty” - brak precyzyjnych zapisów umożliwiających uznaniowość urzędników.

Badanie zakończy się wnioskami dotyczącymi procedur administracyjnych, zaleceniami do kodeksu etycznego oraz wskazówkami dla zwiększenia efektywności gminnej działalności gospodarczej. Wnioski będą udostępnione szerokiej publiczności m.in. przez praktyczny poradnik oraz punkt doradczy. Powstanie także strona internetowa, na której będą zamieszczane materiały i opracowania przygotowane w trakcie programu. Czas trwania projektu przewiduje się do 15 grudnia 2003 r. Lokalnymi koordynatorami na terenie Częstochowy są Agnieszka i Wojciech Doboszowie.

Urząd Miasta, zgodnie z umową udostępnia reprezentantom TI lokal – ul. Krakowska 80 – oraz wszelkie materiały. Zyska w zamian cenne analizy. Skorzystanie z tej pomocy uniemożliwi sytuacje korupcjogenne, bez względu na to, kto w przyszłości będzie rządził miastem i pracował w Urzędzie Miasta.